Grattis Challe!

Idag fyller Challe 20 år, GRATTIS!! Tyvärr så är vi båda sjuka så vet inte riktigt vad som händer idag.
Igår så kom vi hem från Cape Coast. Vi tog en trotro dit i måndags, och äntligen fick vi se lite obebyggd ödemark! Det var jättevackert och grönt. Stora slätter fulla av palmer och ”lejonkungenträd”. Väl där så tog vi oss till Oasis beach resort som hade perfekt läge precis vid stranden och några minuter från Cape coast castle. För första gången sen vi kom hit så har vi nu tvättat händerna i ett riktigt handfat med rinnande vatten (som vi hade på vårat rum), det kändes väldigt lyxigt!

I tisdags gick vi till fortet på en guidad tur. Förr i tiden så har det främst har det varit en plats för slavhandel. I allt från dagar till månader hölls slavar fångna i hålorna under fortet innan de (som överlevde) fraktades till andra delar av världen genom ”gate of no return”, som det kallades. Det är ganska svårt att föreställa sig att allt som guiden berättade om har hänt där. Väldigt intressant var det iallfall, vi försökte ta bilder på slavhålorna men det var svårt eftersom det var så mörkt, trots att de i efterhand hade hängt några glödlampor i taket.

Dagen efter tog vi oss till Kakum national park, också det med trotro, vilket gick jättebra trots vad alla taxichaufförer och hotellvärdar sa. (Även om vårat säte satt löst och bakluckan hölls fast med ett rep). Kakum är ett regnskogsreservat som är ganska stort, så vi gick bara genom en del. De har hängt upp smala broar 40 m ovanför marken som sitter fast mellan träden. Man fick verkligen se allt det gröna och alla höga träd som är så svåra att se från marken under alla växter. Jag ville inte att det skulle ta slut, det var jättefint.

Annars har vi bara slappat på vårat rum och stranden. Onsdag kväll kände vi att vi började bli sjuka. Dum som jag var så hade jag bara tagit med mig en ipren, så jag låg febrig hela natten eftersom jag ville spara den till resan hem. Mage, huvud, hals, och näsa känner sig inte så bra just nu, men hoppas det blir bättre innan skolan börjar.

Bilder kommer senare!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Guuud vad häftigt allt verkar! Så himla annorlunda! Blir lite rädd bara av att läsa om allt, men också sjukt nyfiken på hur det egentligen är där nere. Du verkar ha det bra, det gör mig glad! Kommer bli tomt att börja ensemblen utan dig, men vi överlever kanske ;) Puss och kram!

2010-01-08 @ 17:23:15
URL: http://ehmehloh.blogg.se/
Postat av: Hää

Fan vad myyyys!!! Jag börjar tröttna på snön här hemma vid det här laget, hade gärna varit i afrika med dig :P Men på söndag drar iaf jag och mjölet mfl till fjällen :D Det blir störtmys!

2010-01-10 @ 22:09:33
Postat av: Sara

Emelie: Haha jaa vi blev också lite rädda först! Klart ni överlever, det kommer låta bättre än nånsin nu ju!:D Hälsa alla :)Puss och kram



Hää: Jag börjar tröttna på den här väärmen..!! Ha det nisse i fjällen ;)

2010-01-11 @ 16:04:11
Postat av: Lii

HÄFTIGT!! Gud vilka upplevelser, skulle nog ha varit livrädd där uppe bland alla träd men lätt värt det! :P

Du får krya på dig Sara! Stackare inte kul att vara sjuk, håller alla tummar och stortår för att du ska bli frisk snart :p

puss och kram

2010-01-12 @ 00:11:50
Postat av: Anna

Hej systeryster! =)

Härligt att höra från dig! Nu börjar det kännas att det var ett tag sen man såg dig annat än på bild! Men så skönt att höra och se att ni har det bra. Har det förresten ordnat sig med visum? Eller kommer du hem snart? :)



Här hemma har vi en riktig kanonvinter, bästa på åratal. Har varit minusgrader och snö ända sen innan jul. Perfekt för vasaloppsåkaren :) I helgen och nästa vecka ska vi låna bil så då kan vi ge oss ut och leta spår! Annars jobbar jag på för fullt med min c-uppsats. Det är faktiskt roligare än jag trodde från början. Mycket att tänka på och mycket planerande, men kul att gör aen alldeles egen studie! Jag och en klasskompis ska utvärdera den information stomipatienter får i samband med operation...kanske inte låter så spännande, men jag börjar gilla det :)



Nästa helg ska jag och Johan åka upp med en helt bunt av mina klasskompisar till Vemdalen och åka skidor i några dar. Ska bli riktigt kul! (men inte lika kul som när du jag och Johan var där och regerade i backarna ;) )



Ta hand om dig kära du! Hör av dig snart och tack så mycket för de fina bilderna! Ser fantastiskt ut! Såg du förresten några häftiga djur i djungeln?



Kramkramkram, hälsa challe!

2010-01-14 @ 12:19:29
Postat av: Sara

Anna: Nej vi har inte fixat nåt visum än, men det ska fungera har vi hört! (Även om Ashley var tvungen att åka dit 12 ggr). Dom jobbar inte snabbt här..

Ah vad roligt med eget arbete. Vad är stomipatienter?

Åk lite skidor åt mig också! Blir det slalom eller? Jag är ganska glad att jag slipper vasan iaf.. ;)

Nej, inga häftiga djur såg vi, men jag ska se till att vi får se några innan vi åker hem! :) Stor kram!

2010-01-17 @ 13:24:17
URL: http://saraighana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0