Vi ar i Ghana!

Jag vet inte hur jag ska kunna sammanfatta allting fran dom har senaste dagarna! Dom forsta tva dygnen kunde nog varken jag eller challe tanka pa att vi skulle stanna har i ett halvar, da skulle vi ha brytit ihop, men nu kanns det battre och battre. Det forsta vi larde oss om Ghana ar att trafiken ar helt GALEN, och jag menar det verkligen. Filer har nog ingen hort talas om och inte sakerhetsbalten heller. Igar nar vi tog en tro-tro (typ minivan - billig taxi) sa forsokte jag rakna hur manga som satt intryckta i den, tror jag fick det till 31.. svettigt blir det!
Nar vi kom till skolan sa sag den forst jattefin ut pa utsidan, men nar man kommer in sa marker man genast hur enkelt allting ar. Det finns tva klassrum, ett badrum, ett kok, varat rum och Jayaliilas rum i byggnaden. I badrummet finns en kran med rinnande vatten (fast den funkar bara ibland) men det ar det enda. Annars fyller vi upp hinkar och stora tunnor med vatten. Toan ar ett porslinshal och "duschen" ar bucketbaths i ett litet bas, allting ar valdigt enkelt men jag har inga problem med det, det ar ganska skont! Jag ska forsoka ladda upp bilder sen pa skolan och rummen.

Barnen ar varldens sotaste ungar! Ol, du skulle trilla av pinnen direkt. Nar vi forsta dagen satte foten utanfor var dorr sa sprang det direkt fram tva och gav oss en stor kram! Dom ar verkligen energiska och man blir ganska trott snabbt, speciellt om man borjar lyfta upp nan av dom, da har man snart en hel hog med ungar runt sig som stracker upp armarna och sager "take me". Nat som dom heller aldrig trottnar pa ar deras ramsor (sana man alltid gjorde nar man var liten - klappa hander o sjunga) JAG ar iaf redan sjukt trott pa dom xD
Lektionerna ar inte nagot att hanga i julgranen direkt, aven om dom vi ar hos nu bara ar mellan 2-7 ar. Det ar egentligen tva klasser men dom ar i samma klassrum. I mandags sa sov lararen pa lektionen, och idag, nar dom aldre skulle lara sig siffror, sa skrev lararen helt enkelt upp 1,2..70 pa tavlan och sen satt eleverna och rabblade det i 45 minuter. Det varsta var nar nagon sa fel, da bestraffade elevrna varandra med en trapinne, det var rikigt jobbigt. Vi visste inte vad vi skulle gora, men vi tror vi ska prata med lararen eller Madame (Jayaliila- alla kallar henne madame). Hon tillater inte att lararna slar eleverna (vilket annars ar valdigt vanligt har - foraldrarna gor det ocksa), men det borde ju inte vara nagon skillnad mellan eleverna!!

Det ar riktigt varmt, men inte outhardigt. I varat rum har vi en flakt tack gode gud, sa vi kan sova. Myggnatet gor det ganska varmt ocksa, men aven om det nastan inte ar nagra myggor sa vill jag inte ta av det for vi har stoooora spindlar i vart rum, jag har hittills tagit dod pa tva av dom. Odlor finns det ocksa lite overallt, men dom ar ganska sota.

Jag forsoker lara mig lite Twi (det vanligaste modersmalet har) av barnen och Ashley, far se hur det gar!
Vi var pa art centre i Accra igar, dom har hur fina saker som helst!
Men nu blir jag radd att elen ska ga eller nat for det gor den ratt ofta :S Jag saknar alla dar hemma och onskar jag kunde vara hos er i jul!


Kommentarer
Postat av: Lii

Sassie!<3

Gud var annorlunda ni har det där borta! Tur att du är en tuff tjej och inte så kinkig ;)

Vad tyckte de om grejerna ni hade med er ner till dem? Gick det hem?

Ha det bäst gumman, saknar dig här hemma <3<3

2009-12-16 @ 22:01:12
Postat av: Mimmi

Skönt att du hör av dig! Det låter verkligen omtumlande! Men det blir en häftig upplevelse :) Vi saknar dig här hemma och tänker på dig (vem ska nu vara normal i vårat mobbade gäng?) <3

2009-12-16 @ 22:08:37
Postat av: Mimmi

Min kära vän Adde hälsar förresten att han vill att du ska se en zebra och tänka på honom då! Eh fråga mig inte varför ^^ Han vill också ha en utförlig beskrivning av hur mötet gick till.. Som sagt, vem ska nu vara normal..? <3

2009-12-16 @ 22:11:11
Postat av: Barbro

Yo! =) Jaa vi vill se bilder! :D Men usch vad hemskt det du skrev om skolan, blir helt gråtfärdig! Men det är bra att ni snackar med dem så att det blir bättre, så får det inte vara! :(



Du får lära mig Twi sedan också :D Å ta hem en kamel till mig höhö!! ;) (finns det kameler där ens? XD) Saknar dig! <3

2009-12-17 @ 09:26:53
Postat av: Malin

ÄLSKLING! Gud vad skönt att du hör av dig! Man blir ju orolig när man inte hör någonting på flera dagar. Det låter som ni har det jättebra, även om det naturligtvis finns mycket som inte är som det ska. Åh, jag önskar jag var där med dig och fick se allt det som du får se. Jag vill se massvis med bilder!



Och ursh vad hemskt, det där med hur eleverna slår varandra. Ni måste prata med dem, för så får det inte gå till. (Haha, mina lärar egenskaper och tankar sätter igång xD)



Vi saknar dig jättemycket här hemma! Skriv snart igen! Love you! <3<3

2009-12-17 @ 10:24:54
URL: http://abrandnewstart.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hallå! Härligt att få se lite livstecken :D

Charlotte berättade om den härliga trafiken, man är ju klart bortskämd med hur vi kör här (trots det klagar man)



Hemskt att dem tvingar barnen att bestraffa varandra:( Har sett dokumentärer om skolor och så i africa, där dem blandannat kollade alla barns sudd och pekade ut det barn som misskött sitt mest. Den stackaren sa man sen en massa glåpord till... det berörde mig enormt, och det var på tv-skärmen! Kan inte ens föreställa mig att behöva se på sådär! Ursch!



Lite avundsjuk är jag dock på er värme. Här yr snön i luften och trots dunjacka och luvan hårtåtdragen är det svinigt kallt!! (Stora spindlar kan jag däremot leva utan...ryser av bara tanken huh! Men ta kort på en om du inte gjort det :D måste se hahahhaa)



PUSS PUSS PUSS!

2009-12-17 @ 11:08:41
URL: http://sofiehagman.blogg.se/
Postat av: Anna

Heeeej bästa bästa syster!!!



Skönt att få lite livstecken från dig ;) Det låter som att du har det super! Tänk vad mycket nya erfarenheter...blir riktigt avis! Själv sitter jag och laddar för att få kraft att ta tag i det stora tentapluggandet...puh, hur ska man hitta kraft...? Annars har det blivit riktigt kallt här nu och massor av snö, så imorn åker jag till madre och padre för att åka skidor :)



Lät ju inte så kul det där i skolan, vilka busungar...svårt att tänka sig hur mycket efter oss dom är...men vilken möjlighet för er! Här finns det ju chans att få till förändring! Och lärare som somnar, vilken pausare. Det är bara att ta över Sara!



saknar dig här hemma! Känns helt overkligt att sitta här där allt är som vanligt och så är du så långt bort!!! Fortsätt ta hand om varandra och njuta, Johan hälsar så mycket!



Kramkramkram från oss!

2009-12-17 @ 19:38:28
Postat av: Hää

Verkar vara sist med att se ditt blogginlägg, men det låter som att du har det bra :D Vilket är SUPERSKÖNT att höra. (Var ju orolig att du blivit dödad av en flodhäst där ett tag) Men vi hörs älskade Buske, ha det bra <3 LOVE U

2009-12-17 @ 22:47:14
Postat av: Öl

Haha nej JAG var sist xD åååh sara jag önskar jag kunde teleportera mig ner till dig, jag skulle komma NUUU! ladda upp foton på barnen sen :D jag kommer trilla av pinnen på avstånd istället! saknar diiig, det är bra att internet finns!! <3 <3

2009-12-17 @ 23:06:52
Postat av: Martin

Skönt att höra av er och att ni har det bra, blir nog skit bra det där till slut:). Själv sitter man här med en julöl och 10 minus ute, verkar som att vi får en vit jul i år men kommer sakna dig såklart!



Ha det bäst så hörs vi, Gisela hälsar.

2009-12-18 @ 22:46:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0